9 olcsó program Stockholmban – első rész!

Város ahová lehet elköltöznék?!

A „6 ok miért is utazz Skandináviába” cikksorozatom első élménybeszámolójának Stockholmot választottam. Azt mindenki tudja róla, hogy a hús golyók, a szőke nők, és az IKEA őshazája, de ennél valójában sokkal többet rejt.

“Hogy miért lett a kedvenc biciklis városom Stockholm? És, hogy mit csináljunk egy hosszú hétvégén a Svéd fővárosba, azt fogom most elmesélni nektek! “

Az első program, már magától értetődő, ha ennyire szerettem ott biciklizni, hát akkor ezt ajánlom is mindenkinek. Olcsó, egyszerű és nagyon praktikus közlekedési mód, és program egyaránt.

Az egyik legizgalmasabb élményt itt kaptam a biciklizés által. Voltam már Amszterdamban és Koppenhágában is, amik ezt a műfajt tényleg világszínvonalúan csinálják, de ezek a városok számomra már túl sokak voltak. Na de, eközben Stockholm, egy tökéletes elegye a jól kiépített bicikli utaknak, a csodás városképnek és az egyszerű bicikli kölcsönzőknek. Továbbá ez mind párosul a zöldellő növényzettel, a friss északi szellővel, és azzal a több tíz folyóval, ami a szigeteket választja szét – amire épült ez a csoda város – hogy egy tökéletes elegyet képezzen.

1.nap

A Stockholmi kiruccanásunk első állomása 75km-re a központtól a Skvatsa nemzetközi reptéren kezdődik, ahonnan a buszunk 80 perc alatt visz be minket a központba. A retúr jegy ára 318 svéd korona, ami kb. 10 ezer forint egy felnőtt részére. A jegyeket érdemes ezen a hivatalos oldalon megvenni.

Ne lepődjünk meg, de ez a reptér a semmi közepén van, és abszolút a fapados cégeknek épült. Az egész olyan – ahogy egy barátom frappánsan megfogalmazta – mint egy  „masszívabb sátor”, de nem kell félni, a célra tökéletesen alkalmas.

Stockholm centrumhoz közeledve útközben érdemes figyelni, a fenyőerdők között elbújó fakunyhókat. Nekem nagyon idilli érzésem lett tőlük. Beérve a fővárosba, a leszállás után már indultunk is a hotelhez. Szigorúan sétával, hogy már rögtön átvegyük a város hangulatát.

Szombat délután meglepően kevés helyi volt az utakon, viszont annál többen álltak a turista hajóra várva. Ami tényleg egy jó program lehetőségnek tűnik, de ha választanom kéne, én mégis inkább a biciklizés mellett tenném le a voksom. Már csak, azért is mert ennyien sokan vártak egy utószezoni turista hajóra.

Korábban már említettem, hogy milyen jó a biciklikölcsönző kiépítettsége, de az hogy a szállásunk felé vezető maximum 1 kilométeres úton 3 ilyen pontot is láttunk, azt még én se gondoltam volna. Ezek hasonlóak, mint itthon a Bubi, csak sokkal praktikusabbak.

A szállásunkon nagyon kedves személyzet fogadott, a szoba teljesen rendben volt, talán az egyetlen hibája, hogy az ablakokat nem lehetett kinyitni, de ezt kárpótolta a légkondi, meg a teljes IKEA szett, amivel fel volt szerelve a szoba.

Az este a Rålambshovs parknál kezdődött, ahol a tó mellett pihentük ki az utazás fáradalmait. Nagyon idilli volt a hely, egészen addig, amíg fel nem tűnt egy feltehetőleg vacsoráját készítő menekült család. Akik mit sem zavartatva gyújtottak tüzet a park közepén. Ezen megpróbáltuk hamar túltenni magunkat, mert, mint később kiderült, nem olyan ritka a menekült látványa Stockholmban, de erről később majd bővebben.

Harmadik program: Pihenés Stockholm rakpartjánál

Közben ránk sötétedett és tovább indultunk át a Vasterbron hídon, hogy megcsodáljuk éjszakai fényekben is Stockholm ezen részét, ami egészen jól nézett ki így estefelé, így bátran ezt tudom ajánlani a 4. programnak, de azért messze elmaradt Budapesttől.

Az este hátralévő részében a helyi rakparton sétáltunk végig, érintve a híres Gamla stan negyedet – amit kimondottan  sokszor látunk a 4 nap alatt – értünk haza

2.nap

Korán keltünk, mert hosszú volt a program lista. Első körünk a Lidl-be vezetett. Vettük reggelit meg gyümölcsöt, érdemes külföldön is keresni az ilyen diszkont láncokat, mert jóval olcsóbb, mint a többi szupermarket.

A felvágottak, péksütemények nem sokkal drágábbak, mint itthon. Ellenben az alkoholok, üdítőitalok azok 2-3x is drágábbak lehetnek.

A napi közlekedésre a már korábban említett Svéd bubit használtuk. Így lehet a legtöbb mindent megnézni, a lehető legkevesebb idő alatt, és elég olcsón. A 3 napos bérlet körülbelül 3 ezer forint volt, és egyáltalán nem voltak olyan problémáink, mint idehaza. A bicikli pontok nagyon sűrűn vannak, ha kivesszük a bringát 3 óráig nálunk maradhat. Szóval abszolút ezt a fajta közlekedést ajánlom tavasztól-ősz végéig, akit nem tart vissza egy kis tekerés, ja és persze a bicikliutak is jobbak, mint idehaza, de ez egy északi országtól azért el is várható.

Miután kivettük a bicikliket a már korábban említett Gamla Stan-hoz vezetett az első útunk. Ez a svéd főváros leghíresebb, legszebb és egyben legrégibb negyede, itt található többet között a Nobel múzeum is.

Viszont a múzeum számomra egy kis csalódás volt, mivel az egész drága jegyünkért cserébe csak egy mezei kiállítás kapunk. Az épületbe amúgy semmilyen ceremónia nem zajlik, ami a Nobel díjhoz köthető – nem úgy, mint a városházán, amiről majd a második részben olvashatsz.

Ezzel el is értünk a 7. programunkhoz, a Skeppsholmen negyedhez, ez egy nagyon hangulatos kis szigettudtad, hogy Stockholm 13 szigeten fekszik? – innen nagyon jó kilátás nyílik a vidámparkra, és az egész hely atmoszférája nagyon nyugtató. Többek között a cikkben szereplő első képét is itt készítettem, ami hamar az egyik kedvenc svéd fotóim lett.

Stockholm Vidámpark

A pihi sziget után, a következő állomásunkat a Tripadvisoron találtuk. A Fotografiska múzeumot nagyon sokan ajánlották, tényleg érdekes szemszögből mutatta be a Kelet Európai csatározásokat a 90-es évektől a napjainkig, amivel nálunk megnyerte a 8. programot.

A Fotografiska múzeum

Innen aztán tovább bicikliztünk a város egyik leghipszterebb negyedébe a Södermalhoz. Jellemzően a város ezen részén sok a romkocsma, a kirakat és a street food. Érdemes itt elidőzni pár órát, 9. programunk gyanánt , de arra vigyázzatok, hogy vasárnap a legtöbb bolt már 5-kor bezár.

További érdekes sztorikat a következő cikkben tudsz olvasni, ahol is megmutatom a legszebb Svéd metró aluljárókat – mert, hogy itt, azok külön attrakciónak számítanak – a világ egyik legrégebben egyben elsüllyedt hajóját és kitérünk arra is, hogy mennyire zavaró a menekült helyzet.

Ha tetszett kérlek oszd meg, hogy másoknak is tudjak segíteni.